Thursday, August 25, 2011

#69 : Memberi

Best pulak lagu ni


Disisimu aku terdiam seribu bahasa

Memberi lebih baik dari menerima. Kadang-kadang bila kita tidak diberi kesempatan untuk menerima, bila dewasa, kita cenderung untuk mahu memberi sesuatu yang kita tak dapat rasa itu kepada orang lain.

Dia ada beberapa rasa & pengalaman yang dia tak dapat alami sepanjang hidup 30 tahun ni. Antaranya ialah rasa kasih sayang seorang ayah seperti orang lain. Dia selalu observe bos-bos dia bila mereka bersama dengan anak-anak dieorang. Kebanyakannya hati dia akan berkata "Ooowwhhh, macam tu ke layanan seorang ayah kepada anaknya", dan dia sering terbayangkan jika dia ditempat anak-anak mereka. Bila dia tak dapat peluang untuk merasai rasa itu, dia sangat berharap untuk menemui seorang ayah yang baik kepada bakal anak-anak dia kelak. Akan dia pastikan mereka mendapat kasih sayang dan perhatian yang secukupnya dari ayah mereka.

Dia juga tidak dapat merasai rasa menjadi seorang adik bongsu kesayangan walaupun ada kakak dan abang. Dia selalu tengok keluarga yang lain, perhubungan mereka sungguh rapat. Itu juga dia tiada. Bila meningkat dewasa, dia selalu membayangkan dia ada seorang kakak seperti lakonan Nanu dalam drama Sahara. Begitulah kasih sayang yang dia ingin rasai. Ketiadaan rasa itu membuatkan dia ingin menjadi seorang kakak yang dapat mencurahkan kasih sayang dia kepada seorang yang lain. Keinginannya untuk mempunyai adik angkat, tapi dia malu untuk menyatakannya. Siapalah dia. Jadi, dia akan sedaya upaya untuk memenuhi keinginan 'adik angkat' perempuannya itu walaupun pada dasarnya dieorang tak declare apa-apa pun. Cukuplah sekadar dia sahaja yang merasakan dirinya sebagai 'kakak angkat'dalam hati.

Kadang-kadang kita ditakdirkan untuk tidak menerima, supaya kelak kita faham dan tahu apa yang perlu diberi.

Kadang-kadang Tuhan telah aturkan kita tidak dapat merasai keindahan sesuatu perkara supaya kita tahu betapa berharganya keindahan itu.

Berombak mencari dataran yang damai

No comments:

Post a Comment