Sunday, August 14, 2011

#68 : Kenapa

1) Abang jual murtabak kat pasar ramadhan petang tadi tak adelah ensem pun, tapi entah kenapa aku suka tengok. Kenapa ye? Manis kot...tak jugak, tapi...sekali pandang, rasa macam nak pandang lagi sekali. Last sekali dia cakap terima kasih sambil tersenyum walaupun tangan tengah sibuk menguli kulit murtabak.

Abang, senyuman abang tu dah turun sampai ke hati saya, jadi, sebelum saya mintak no phone abang, abang ni dah kahwin ke, kalau belum, boleh mintak no phone tak? Saya nak berkenalan. Manalah tau, abanglah jodoh saya. Wahhhh...kalaulah boleh buat macam tu..kalaulah takde istilah perigi mencari timba...KALAU...

Kenapa samakan perigi dengan perempuan? Tak paham
Memanglah perigi tidak boleh mencari timba sebab perigi itu kedudukannya statik, tidak boleh dialih-alihkan, mana mungkin boleh mencari timba.

2) Aku sangat tak suka bila aku still duduk kat meja makan, tapi waiter-waiter tu dah sibuk angkat dan susun kerusi meja sebagai tanda nak bagi signal kedai dah nak tutup.
Tak adakah cara lain untuk memberitahu kepada pelanggan bahawasanya kedai kamu akan ditutup sebentar lagi. Cara itu agak kasar dan tak beradap bagi aku.

Tadi di Big Apple, pelayan disitu sibuk mengheret kerusi dan menyusun meja dikala ada 2-3 kumpulan lagi sedang bersembang di meja. Kerusi yang diheret menghasilkan bunyi yang agak tidak menyenangkan itu tampaknya sengaja dibuat sedangkan boleh je angkat dan susun. Sungguh tak cool. Kami tahu yang kedai kamu akan ditutup sebentar lagi tapi bukan itu caranya kamu memberitahu pelanggan.

Apa kata kamu pergi ke setiap meja bagitahu...encik, kami akan tutup kedai dalam masa 5 minit lagi. Apa salahnya. Orang pun paham.

Begitu juga di Secret Recipe, orang tengah duduk, dia dah start mop lantai. Apa kata korang pasang satu speaker & announce je la kedai nak tutup dalam masa 10 minit ke apa ke. Kan senang. Itupun nak kena ajar ke.

No comments:

Post a Comment