Wednesday, April 6, 2011

Nota Disiku & The Laws of Attraction

Last two weeks aku baca post di blog Nota Siku. Post tentang "Bercakap Soal Jodoh". Aku summarizekan mcm ni. Kalau kita nk cari jodoh, of course la kna cari pasangan. Tapi apa yang lebih penting bukan cari pasangan, tp kita perlu lengkapkan diri kita utk menjadi pasangan yang terbaik, lalu Allah akan bukakan jalan untuk kita bertemu dengan pasangan kita. Maknanya, kita kena penuhkan ilmu didada tentang agama, tentang kekeluargaan, tentang perkahwinan, disamping berdoa & bertawakal semoga diketemukan jodoh yang terbaik. OK...itu satu.

Last two weeks jugak my bos shared something dgn aku masa dia attend satu course. Coach dlm course dia tu story tentang The Laws of Attraction. Aku summarizekan dgn bg cth mcm ni. Kalau kita berkeinginan nk beli kereta, perkara pertama yang kita selalu fikir akan buat ialah g usha kete apa nk beli. Tapi dlm Laws tu, first thing yg kita perlu buat ialah sediakan parking lot utk kereta yg bakal kita beli. Bunyi mcm pelik. Tapi itulah konsep Laws of Attraction.

When we focus on "having less" then we create that experience for ourselves. When we focus on "I hate my job" then we will never notice the aspects of our employment that might be satisfying. Basically, just wanting something isn't going to bring that to us when we continue to obsess on the not having of that something. All we will experience is "not having" and will be ultimately blocking our true desires, or in other words "like attracts like”, that positive and negative thinking bring about positive and negative physical results, respectively.

Maknanya, kita kna +ve thinking sbb ia mempengaruhi minda kita utk menuju kearah apa yang kita mahu. Kita berbalik kepada cth beli kereta tadi. Kita sedar kita xcukup duit lg nk beli kereta, tp as long as kita yakin suatu hari nnti kita pasti akan ada kereta, InsyaAllah Tuhan akan bukakan jalan untuk kita kumpul duit.

We go to cth no.2 tentang kawin. Jika orang bujang berkeinginan nk kawin, first thing dia kna buat ialah berpindah ke rumah lain, as long as xduduk ngn family. Then bila nak beli katil, beli terus katil queen/king size. Kihkihkih...kelako.

Apa yang aku nk explain kat sini ialah aku a little bit surprise that apa yg aku baca di blog tu sama konsepnya dengan apa yg bos aku shared tu. Mmmmm...buatkan aku selalu berfikir....that's why la aku belum ketemu jodohnya...

Ya betul, aku belum mempersiapkan diri aku kearah "itu". Solat pun xcukup 5 waktu, dh guane..?

Fikir...fikir...dan usaha jadi baik !!



~~Oldies forever~~

No comments:

Post a Comment